"Ke Alam Dewasa"


Slps pg.. dtangla ptg……. bila prginya ptg.. tibanya mlm.. ku lihat jam ditgn sudah mnunjukkan pkul 6.45 ptg.. “sudah lewat nie.. mne la adik aku sorang nieh.. da la kuar dari ptg tadi.. ni dah nk mgrib pn msih xpulang2 lg.. mne dia prgi nie..?” kataku sndirian smbl berdiri didpn pintu.. “muaz.. angkat kain tue.. da nk mgrib nie.. lps tu ikut mak prgi surau.. mlm nie ada kuliah mgrib.” Triak ibuku.. “hah..aa la lupa la.. hari ni ada kuliah.. yesss.. xsabar rsanya nk dgr kuliah.. entah Ustaz mana yg bg kuliah nie..?.. kalau  Ustaz Hassan msti bab solat.. klau Ustaz Ramli.. hadis..ee.. xsbar rasanya..” .. kataku sndirian.. dlm sdang duk mngelamun.. tba2.. adik ku blik dgn trgesa2.. hairan jgk aku.. knapalah bdak2 ni laju smacam nie..slalu slow2 je jln.. nk buang air kcil ke dia nie?tekaku..  Pantas dia naik kerumah.. smbl berkata “nk kncing.. nk kncing” teriak adikku..tekaan aku tpat.. trus aku brkata pda adik ksyangan ku yg berumur 9 tahun.. “hahaha.. ko ni man..  laen kali.. bwak botol.. senang nk kncing.. kncing dlm btol je la.. “ .. tnpa mperdulikan ejekanku.. dia trus ‘ambush’ tndas rumahku.. dammm!!.. pintu ditutup dgn kuat..  bnyi mcm kayu jatuh atas zin pn ada.. abis ayam trkejut.. smuanya brkokok cemas.. “mannn!!.. npe blik awal man.. blik la lps mgrib.. main la lama ckit.. “ perli mak ku.. Dia jga tidak dipedulikan  sindiran mak aku..  aku taw dia tkut.. sbb hujung mnggu ini dia akan dikhatankan scara bramai2.. biasala bdak2 msti kna dkhtankan.. tu mungkin dia hndak mngurangkan tekanan yg sedang mnekan dia klau x.. xboleh jd suami org.. pnakut.. mcm mna nk lindungi kluarga klau mcm tu.. ayah aku prnah ckp.. “klau Wan bdak brani.. Wan kna khatan.. lps khatan.. bru trbukti Muaz brani..”..    

Tba2 aku trfikir.. “Emm.. dia nk main puas2 la tue.. sblm kna potong.. biarla.. aku pn sama jgk msa kcil2 dlu.. tkut jgk nk kna ptong.. ” bisikku.. masih segar dlm ingtanku.. masa tu tahun 2004.. xsilap aku drjah 6.. satu program brkhtan bramai2 di skolahku.. slps Ujian Penilaian Sekolah Rendah(UPSR)..  program itu slalu dianjurkan pihak sekolah bersama Persatuan Ibubapa Dan Guru(PIBG)..  bkn apa.. untk mmbantu glongan ibubapa untk brjimat.. brjimat dari segi kewangan..oleh kerana ramai pserta.. jd  kos brkhatan  agak murah dari biasa.. mcm beli kain borong la.. klau beli bnyk2.. dpt hrga  murah.. klau beli selai.. rugi.. mahal.. slain drp itu brjimat dari segi masa.. oleh kerana sekolah lamaku ini berada dlm kwsan pndalaman.. jd untk prgi ke hospital di bandar ..ia mmrlukan tempoh masa yg agak lama.. 

Sminggu sblm hari yg akan mngubah spnuhnya hdupku itu.. aku mlihat satu iklan.. iklan itu trtulis “program khatan scara beramai2 di sekolah kebangsaan tan sri cakedis.. tiada cas brlebihan akan dikenakan.. hnya prlu byr kos khatan shj.. yg lain prcuma”..  ahaha.. masa itu aku blum crdik lg.. aku ingt program karaoke ke.. pntdingan sjak ke ape..  sbb aku pn xtaw ape itu khatan.. sbb itu aku cpt2 blik rumah.. jmpa ibubapa ku dan aku nyatakan hasratku.. “ayah.. ibu.. wan nk ambl bhgian dlm program khatan kat skolah man tu.. bley x..? kataku.. ayah dan ibuku mmandang ssama sndiri.. ayahku dgn muka slmba mmbritahuku.. “boleh wan.. boleh sgt2.. nanti ayah daftarkn nama kamu yer.. “…  aku bersorak riang .. “ayah jnji ya.. “kataku.. “yer ayah jnji”..

Keesokannya.. ayah dan aku prgi ke sekolah .. dan mnanyakan program khatan yg akan dilangsungkan disekolah ku itu.. guru yg mnguruskan urusan pndaftran itu rupa2nya.. rakan ayahku.. aku pnggl dia ckgu zainal.. mukanya garang.. tp hatinya lembut.. aku suka sikapnya yg ambl berat keatas murid2nya.. yg susah dibantu… prnah ada skali kwn ku mnghadapi krisis kewangan.. dia tidak ada wang untk brblanja ke skolah.. tp kwn aku bruntung.. ckgu Zainal la yg mmbantu dia.. dan mngambil dia sbagai anak angkat..tiba2 trdgr ayah ku brtanya “zainal.. anak aku ni nk masuk sgt program khatan tu.. ada tmpat lg ke.. ?”tnya ayahku.. “.. “Ada Mat.. byk lgi tmpat kosong.. anak engkau ni.. ranking ke 5.. 10 tmpat prtama dpt hdiah sgu hati.. ni haa.. air 100 plus “smbl mghulur sbotol air.. “haa.. cpt2 .. aku nk daftar anak aku ni.. tkut dia ubah fkiran plak..brapa byrnya?” kata ayahku.. aku pelik dgn ayahku.. knapa hrus aku mnarik diri sdangkan ia program yg sronok..ckgu zainal mnjwb “RM20 ja Mat.. murah sgt2 la nie..law kat klinik.. dkat RM50 “..kos brkhatan dlu mmg mahal .. “nah..” smbl mmberi wang kertas brjumlah RM20.. slps sesi pndaftaran itu.. kami langsung pluang kerumah untk mkn tnghari.. kami mmbawa pulang hdiah sgu hati trsebut.. yg mrupakan sbtol air 100plus..

Ptgnya pula.. sprti kbiasaan .. aku prgi brmain dgn kwn2 di pdang.. slps pnat brmain.. kami brehat dibawah pkok.. smbl rehat kami brbuat.. “wan.. aku dgr.. kau ada ambl bhgian dlm program khatan .. btul ke?? “kwn ku brtanya.. “aa.. btul la tue.. knapa?” tnyaku.. “xda ape2.. bestnya kau pasni.. dpt solat brsama org dewasa”  kata kwn ku lg.. “ala.. korang pn bley smbhyang dgn org dwasa jgk..” ujar ku..“msti la.. aku kn dap tong.. “ aku tnya “mngapa?”.. “kalau nk solat sbaris  dgn org dwasa.. kna potong dlu.. “.. ptong? Ptong ape?? “ bisikku dlm hati.. “ada la.. nanti kau taw la.. rhsia..”..  tp aku nk knap tong.. klau kena ptong kuku.. biasa la.. dkat skolah pn kna potong jgk.. untk ksihatan diri.. slps itu kmi smbung main bola dgn gmbira.. hndak dkat mgrib.. brulah kami brhenti dan pulang ke rumah masing2..

Bila mlm mnjelang.. slps solat isyak.. kami skeluarga brkumpul di ruang kluarga.. mnonton televisyen bersama2.. aku brtanya “ayah.. kwn wan ckp.. klau nk solat sbaris dgn org dwasa.. kna ptong dlu.. tp knap tong ape??ptong kuku ek??”… smua ahli kluarga trgelak.. abg sulung ke brkata “aa.. kna ptong kuku.. tp sakit skit la.. pas2 nk baik dlm sminggu jgk la.. “usik abgku.. dia mmg ska mngusik..skarang abgku bkrja di Hospital Kuala Lumpur sbagai fisioterapi.. “ahh.. diam r.. aku nk taw la.. kna ptong ape..”  aku mnjwb dgn nada marah.. ibu mnyabarkan aku.. krana ibu taw aku mmg akan cpt marah.. mcm arwah datuk dia jgk.. ayahku brkata “xpotong kuku.. tp tjuan mcm potong kuku la jgk.. untk kbersihan diri”.. “klau bkn potong kuku.. ptong ape ayah.. ?”tnya ku lg..  “nanti wan tahu la.. bila tiba program khatan tu nanti.. “.. aku tidak lena mlm tu.. trtanya2.. “klau bkn ptong kuku.. ptong ape ek.. tp tjuan dia sama mcm ptong kuku.. emm.. pning2.. “..

Tiba la tarikh yg aku nantikan untk program ‘ptong’ trsebut.. pg itu.. aku brsama kwn2 yg srtai program trsbut.. kami beratur brsama.. mnunggu giliran.. tp sblm itu.. kami dimandikan dgn air bomba.. wooo.. trsgt la sjuk bila disembur dgn air bomba yg ibarat hjan lebat.. tmbah2 lagi diawal pg.. slps tu kami disuap plut kuning.. mmg agak lemak sdikit rasanya plut tu.. sdap sgt.. kmudian kami duduk mnunggu .. kami dipnggil mngikut giliran masing2.. kami dipakaikn dgn kain plikat.. tp aku hairan.. mngapa kwn2 aku yg keluar slps di’khatankan’ itu mmgang kain.. smbil jalan trkangkang  ..  ada yg mnangis.. ada yg gmbira.. “plik prangai bdak2 nie..”ujar ku.. slps 25 min mnunggu.. akhirnya giliranku tiba.. Cikgu Zainal mmanggil namaku.. dia mnyuruh aku msuk kdalam bilik dan ditutup pintunya..

Aku melihat seorang lelaki yg sdang mngasah pisau diujung ruang bilik brkenaan.. dlm bilik itu ada seorang lelaki aneh.. dgn seorang pmbantunya.. serta ayahku sbgai pneman.. aku disuruh oleh pmbantunya brbaring diatas katil .. aku plik..” medical checkup ape plak pg2 nie..mdical checkup ptg2 ckit pn bley.. aku nk karaoke nie..”bisik hatiku.. tiba2 ayahku mnyelak kainku.. dan strusnya fikirlah sndiri.. aku xmahu ingt lg.. biarlah ia jd knangan trindah.. skarang umurku 18 tahun.. kjadian itu msih sgr dlm ingtan ku..  slps itu.. brulah aku taw ape itu ‘khatan’.. tp baik jga aku xtaw mksud khatan sblm aku dikhatankn.. klau aku da thu.. msti aku xambl bhgian program itu satu masa dhulu.. Trima kasih ayah.. trima kasih ibu.. trima kasih smuanya.. eh.. aku mngalamun rupa2nya.. “Alamak.. da pkul 8.. magrib blum solat lg.. mati la klau ibu aku taw.. “kataku dgn cemas.. 

Kini.. pristiwa itu bkal brulang.. skrang giliran adiku pula.. ttapi dia sudah tahu mkna khatan tu drp kwn2nya yg lbih tua drpdnya.. sbb itu lah dia xsenang duduk skarang ini.. mcm lmbu nk kna smbelih.. xtnang ja aku tgk dia.. skjap trmenung.. skejap gmbira.. tp aku ada nsihatkn dia.. “Man.. sakit kna ptong tu skjap sja.. tp ia kekal.. man xmahu kwin ke.. klau nk kwin.. kna khatan dlu.. bru bley kwin..”.. adiku lihat kpd ku smbl brkata.. “tp bang.. sakit kna ptong.. mcm trcabut nyawa rasanya..” kata adikku.. “Man taw mana skit.. da kna khatan ke?? “ tnyaku.. “mmg la xprnah.. tp kwn2 adik bg taw.. sakit..” jwb adikku.. “Jgn prcaya ckp kwn2.. sakitnya mcm kan gigit smut ja.. lps 24 jam.. hilang la skit tu.. “ trangku.. “emm.. ye la.. “ jwb adikku..

Tarikh itu pn tiba.. adikku mnjalani proses yg aku lalui pada zaman mudaku.. tp dia kuat.. dia xmnangis pn.. malah dia snyum ja.. aku suka tgk dia.. tenang.. xmcm kwn2 dia yg lain.. mraung.. mnangis.. ada yg smbunyi dlm longkang.. adoi.. ape la mreka nie.. hrap ja gangster skolah.. tp pnakut.. slps adikku dbawa pulang ke rumah.. adikku brkata “klau mcm ni kna khatan.. baik buat awal2.. xsakit langsung.. Cuma rasa kebas ckit.. “.. “Mmg la.. skarang da ade ubat bius.. dlu xda.. ayah dlu kna khatan mcm tu ja.. da la kna khatan atas batang pisang..enak je rasa.. “ jwb ayahku.. “skarang Man bley solat sbaris dgn ayah dah la.. sbb da khatan..” kata adikku.. “smstinya Man.. Man boleh solat sbaris dgn org dewasa.. boleh kwin.. dan mcm boleh lg Man..”kataku ayahku smbl trsnyum..

Slps 2 mnggu adikku sudah boleh brjalan malah brlari2 anak.. cpt sngguh proses pnyebuhannya.. tp makanannya msih brpantang.. xboleh mkn tlur dan mkn daging.. hnya ikan bakar dgn nasi berkuah sup .. air masak.. tu ja.. air sjuk xbley lg.. lps sbulan bru la bley mnum.. klau mkn bnda2 tu.. alamaknya.. lama lg la nk smbuh.. adikku brtmbah ceria slps itu.. dia smakin brsmgat.. dan bila dgr kwn2 dia yg hndak dikhatankan.. dia akan mlawat dan mmberi nsihat supaya jgn tkut.. sbb itu hnya sakit smtara.. ttapi ia kekal.. pndai adik aku nsihat.. mcm ibu dia jgk.. mne nk tumpah kuah.. klau xke nasi.. krana ibuku seorang kaunselor di sbuah skolah di Tanah Merah,Kelantan.. 
Kami mnonton televisyen bersma2.. crita yg brtajuk ‘Epilog Cinta’.. bley kwin la adik aku nieh.. “.. kami berdua ketawa bersama.. “msti la bang.. ingt abg je nk kwin.. adik pn nk kwin jgk..mcm hero dlm crita nie.. brcinta lps tu kwin.. xsabar rsanya..” ujar adikku.. “eh.. baik brcinta slps kwin.. bru syok.. ALLAH pn suka.. “ .. “knapa brcinta slps khwin best??” tnya adikku lg..
Haa.. klau rakan2 fb nk taw jgk.. tnggu la crita lain plak yer.. tjuk dia.. .  ‘knapa brcinta slps khwin best..? ‘ .. assalamualaikum..



Kalau anda rasa post ni menarik ..anda boleh tekan botton share dibawah... :D

TSC2012. Powered by Blogger.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

© Tan Sri Cakedis, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena