"What is in your mind.. "


Aku ‘log in’ facebook.. mlihat 13 notification.. 3 request game.. 2 friend request.. 4 likes and  3 komen..  gmbira.. xtaw knapa aku gmbira.. adakah sbb notification itu atau ada bnda baik akan brlaku..? emm..  ape2 pn.. aku trus ‘check out’ status kwn2 fb ku.. ku melihat.. byk status mmbina drp melalaikan.. “syabas shabat2 ku.. smoga kalian mndpt pahala dgn dakwah yg kalian lakukan.. “ucapku…wlaupun spotong ayat yg tidak brapa btol.. nmun.. si pmbaca masih dpt mmbaca.. dan mmhami nya.. termasuk aku..dan terkesan pada driku..  tp aku? Trdetik dihati kecil ku..”Apakah aku dpt tlis sebagai sumbangan untk mmbantu sahabat2 ku?? Adakah aku ingin sumbangkan satu kelalain atau mmpringati sahabat2 yg amat aku sygngi ini” dlm hatiku.. emm ..

Smentara itu.. aku mnonton tlevisyen  channel  astro aosis (106) .. satu2 channel astro yg aku minat slps national geographic kerana mmpunyai input2 yg byk mmbina.. dgn program antaranya “liga ilmu” yg mmbhas tntang isu2 semasa antaranya yg brtajuk ‘seks bebas..salah siapa?’ ..aku prnah tgk rncangan itu bbrapa kali.. byk input yg aku dpt yg dpt dipratikkan dlm khidupan sharianku....  aku trtunggu-tunggu program yg brtajuk ‘indahnya iman’ .. yg mealunkan alunan zikir2 yg mmuji ALLAH yg MAHA ESA.. dgn kmrduan suara si pnzikir antaranya ‘Jstaz Amal’ dan ‘Ustaz Dzulkaranain’.. jika aku ada masa.. aku download zkir2 mreka untk dsimpan didlm laptopku..  
Pammm!! Idea mncul.. aku mncari dan mmbaca serta mngambil status shabat2 ku yg dianggap mmikirkan dunia shj.. ttapi aku tdak mnuduh mreka mlupakan akhirat.. tp kurang!.. satu status sgt mnarik prhatian ku..dari seorang kwn .. dia mnulis bhawa ”cinta sjati hnya padamu syg”.. srius aku ckp.. geli aku mmbacanya.. snggup mnulis status yg boleh mmbuatkan org lain lalai dan boleh trikut dgn sikapnya.. xmalukah kpd org lain.. skiranya ptus.. adakah akan mnulis status mnggambarkan kau bncikan dia pula?? Satu idea trlintas dan dgn pantas tgnku menari2 diatas ‘keypad’ laptopku dan trus mnulis ayat mudah ttapi skiranya mreka mmbacanya.. ia akan mmberi impak yg sgt bsar..insyaALLAH.. ayatnya berbunyi..“cinta sjati hnya pada ALLAH dan Rasul shj.. klau cinta pada mnusia ..  mnusia akan mati.. kikiiki”..aku mmg suka tlis signature aku dgn prkataan gelak iaitu ‘kkikiki’ dgn  tnpa mnyebut namanya.. mngharapkn dia ‘take note’ dgn ape yg aku tlis.. dgn hnya  1 min ..2 3 org shabat2 ‘like’ status itu..trdetik dihati..adakah mreka bersetuju dgnku..skiranya mreka ‘like’ status aku.. ? atau memerliku?.. xmngapalah.. aslkan.. aku ikhlas ingin mmbantu shabat2 lain wlaupun dialam maya wlaupun mreka jauh dariku.. ku hrap mreka berubah!.. brubah dari yg baik.. kpd yg lbih baik.. sbb smua org yg nk terbaik.. termsuk diriku sndiri..

Slps 30 min mngadap fb.. aku mmriksa ‘wall’ yg mmaparkan ‘news’ dari shabat2 fb ku yg laen..smakin sibuk dgn status2 mngikut ape yg trpikir di kepala mreka.. mcm di status fb ‘what’s in your mind?’..  aku teruk mmbaca agar dpt juga aku mncari input brguna dan untk aku sebarkan dan amalkan dlm khidupan aku.. dlm berpuluh2 status aku trtarik .. dgn satu status yg aku rasa.. mnghargai aku.. berterima kasih padaku..wlaupun ia tidak mnyebut namaku namun aku yakin.. ia dituju kpdku..  status yg brbunyi “terima kasih.. awk telah mmpringatkan kpd sya yg cinta mnusia itu hnya smentara.. kbhagiaan hnya smntara.. hnya cinta pada ALLAH dan Rasul shj kekal shingga akhir hyat”.. aku merasa amat gmbira..1st post aku trkesan dlm seorang insan..  

Aku brjaya mnjalankan tnggungjwbku seorang hmba ALLAH.. “Alhamdulillah” kataku didalam hati.. smoga dia lbih mnekankan akhirat drp dunia.. sbda Rasullullah S.A.W “ Dunia ini sebagai mmpi org tidur”.. dunia sbnar kta adalah diantara syurga atau neraka.. ibarat dua cabang jalan.. yang mana yg akan kta plih sbagai jalan pnyudahan.. satu jalan bhgia..yg dpnuhi dgn nikmat2 yg tdak prnah kta rasa dan tidak dpt ditandingi semsa kta didunia atau satu jalan lg iaitu jalan derita.. yg pnuh dgn azab2 pdih yg xprnah kta gmbarkan.. dlm sirah nabi.. hkuman ringan di Sana ialah dipakaikan terompah shingga mngelegak otak..ALLAHUAKBAR!.. .. sama2 kta muhasabah diri kita.. apakah bekal amal kta sudah ckup?? Padankah dgn ibadat yg kta lakukan selama ini?? Ckupkah sdekah yg kta berikan?? Ikhlas atau tidak kta pn tidak taw??  .. teringat pesanan ustaz yg mngajar di surau berhampiran rumahku.. “kita hndaklah buat satu2 prkara itu dgn bersngguh2.. jgn main2.. mcm ambl ‘exam’.. xkn kta nk markah kta ckup2 mkn shj.. msti kta hndak markah yg trbaik’..  balasan ALLAH disyurga.. yg aku cedok drp ustaz2.. paling sdikit ialah tanah sluas Syam hingga ke Yaman.. berdasarkan hadis Nabi Muhammad S.A.W.. "Orang yang paling miskin di syurga Allah bagi dia tanah sebesar Yaman sampai ke Syam.” .. ALLAHUAKBAR!.. krajaan ALLAH MAHA KAYA.. itu org pling miskin disyurga.. aku ingin msuk syurga.. wlaupun mnjd org termiskin disana.. tp layakkah aku dgn amal aku ini?? Hnya mnulis status2 yg ‘simple’ shj.. layakkah? .. teringat akan kata2 pncramah bebas.. Ustaz Azhar Idrus.. “msuk syurga .. mmg mudah.. ada yg masuk syurga kerana solat.. ada yg msuk syurga kerana sedekah.. ada msuk syurga kerana mnyampaikan ilmu bermanfaat.. ada yg msuk syurga krana mnghadiri mjlis ilmu..”.. adakah aku antara golongan2 ini?? Akan aku cuba mnjd salah satu drp glongan2 yg msuk syurga.. InsyaALLAH..

Lupakan tntang gnjaran.. yg pnting kita msti slalu mmngingati .. siapa pncipta kta..?? siapa yg mmberi kta rzeki..?? siapa yg akan mmbalas amalan2 kita..?? siapa yg mmberi kta udara?? Siapa yg mmberikan kta nkmat pndngaran .. pnglihatan.. mulut.. hidung.. anggota bdn kta yg smpurna ini  mlainkan tiada tuhan slainNya iaitu..’ALLAH’ .. aku mnjd amat tkut … tkut krana dosa yg prnah aku lakukan.. xterkira bnyaknya.. dari aku baligh.. hngga skarang.. apakah ia lbih byk dari phala amalanku.. trampunkah dosaku padaNYA..?? apa yg aku khuatirkan adalah solatku.. krana solat adalah pngkal kpd  smua amalan2.. tringat aku tntang sbuah blog yg mnyatakan “perkara prtama yg akan dihisab adalah smbhyang.. jika smbhyang itu smpurna maka amalan kta yg lain akan dhisab..jika solat tidak smpurna.. maka amalan2  kta yg lain akan tertolak” ..brtmbah2 aku takut.. plbagai persoalan mncul.. adakah solatku diterima.. adakah solatku smpurna..?? adakah aku solat itu.. ikhlas kerana ALLAH atau kerana adat?? Atau hnya mngikut org2 supaya mnunjukkan yg kta ini solat?? .. “ya ALLAH.. jauhkan aku dari org lalai .. dan jauhkan aku dari azab api neraka..” doaku.. hnya keikhlasan mnjd pnentu .. dlm hadis Rasullullah S.A.W bersbda “inamal a’mal binniat” yg brmksud.. stiap amal brgantung kpd niat.. trdetik lg dihatiku “apakah niat aku btul slama ini.. apakah btul niat puasaku..? niat solatku..? niat brbakti kpd ibubapa..? dan niat aku mmbaca Al-Quran.. adakah betul?? “.. hnya ALLAH yg tahu..

Dahulu.. aku  mmg lalai dlm agama.. mmntingkan hal dunia.. shingga snggup tnggalkan solat asar semata2 hndak brmain bola.. snggup tnggalkan solat isyak hnya krana ingin mnonton bola didlm televisyen.. ALLAH.. amat bsar dosaku kpdMU.. apakah engkau mnerima taubatku..? adakah engkau mmaafi atas dosa yg aku lakukan..? tersngt malu aku kpdMu.. stelah dgn nikmat2 yg kau berikan padaku.. masih aku mlupakan dirimu .. aku mmg seorang yg LALAI!!.. tringat lg akan kata2 UAI.. “firman ALLAH S.W.T .. ‘org lalai ini sprti binatang’..” tersentak diriku.. slama ini aku sprti binatang.. krana gagal mnjalankan kwajipanku sbagai seorang ISLAM.. slama ini aku hnya ISLAM pada nama.. tp tidak pada hati..spantas mungkin  trus aku mngambl wdhuk.. dgn pnuh keikhlasan aku mratakan air wdhuk mngikut trtibnya.. dan mhamparkn sjadah.. ku ambl kopiah.. lantas niat ku.. “sahaja aku solat sunat taubat.. 2 rakaat kerana ALLAH Taala..  ..ALLAHUAKBAR”takbirku.. slps itu  solat .. aku berdoa pada yg Maha Esa..dgn pnuh rasa khinaan dan rendah diri.. “Ya Tuhan.. ampunkan la dosa2ku.. aku bnyak berbuat dosa kpdMu.. mninggalkan apa yg engkau fardhu kn kpdku.. Ya Lattif.. Aku tidak snggup mmasuki nerakaMu.. yg pnuh dgn azab2 yg amat pedih.. jauhkan aku darinya..Ya Rahman .. Ya Rahim.. trima la doaku ini.. amin “ ..aku raut kdua tapak tgnku ke mukaku.. mngharap agar taubatku diterima..  selang bbrapa hari.. aku mnghadiri stu mjlis ilmu.. ustaz tersebut mnrangkan tntang “org yg mninggalkn solat dgn sngja”.. byk azab2 yng aku ktahui akibat mninggalkan solat.. amat pdihh!!!.. stlah itu.. seorang hadirin brtnya.. “skiranya.. kta sudah brtaubat.. apakah solat2 kta yg kta tnggalkan dhulu di qadarkan?? .. aku pn sdang mnunggu soalan itu.. sbb ia brkaitan dgn dirku.. dgn jelas ustaz mnerangkan.. “Ya.. wjib mreka qadara solat2 yg mreka tnggalkan dhulu..”.. mmg ptut pn.. org mcm aku ini dlu ptut qadar solat yg prnah aku tnggalkan .. akan aku laksanakan.. stakat mana yg aku mmpu.. insyaALLAH..

Sekarang.. diriku.. tidak sama dgn dhulu.. kata2 org puth.. ‘reborn’.. tp bkn klhiran smula.. ttapi prubahan spnuhnya..  sedar dari lamunan dan khayalan.. aku lbih suka mndgar ceramah agama.. dan kuliah agama.. xkira tmpat.. akan aku cuba hdirinya.. sabda Nabi Muhammad S.A.W “ tuntulah ilmu dari buaian hingga ke liang lahat.. “.. junjungan bsar jga amat mnekankan bhawa mnuntut ilmu itu pnting.. krana ilmu adalah chaya… tnpa ilmu.. kta hdup dlm ksesatan.. hnya brpandukan nafsu dan syaitan..  dgn ilmu.. org miskin jga bley mnjd kaya.. tnpa ilmu jga.. org kaya akan mnjd miskin.. tp aku jga msti brkongsi dgn org lain apa yg aku ada.. Sabda Nabi Muhamad S.A.W “3 perkara yg tidak akan trputus amalannya.. prtama doa anak soleh dan solehah.. kdua .. sedkah.. ktiga .. ilmu yg brmanfaat”.. hdis ini mnjd ingatanku shingga skarang ..

Imam Ghazali ada mnyebut .. “ilmu tnpa amal.. ibarat pkok yg tidak berbuah”.. ilmu yg kita ada.. msti kta smpaikan dan kta amalkan..”insyaALLAH.. gnjaran bsar akan mnunggu kta.. “ kataku.. sjak hari itu.. aku trus mnybarkan dakwah2 islam yg dituntut oleh agama ISLAM.. wlaupun plbagai tomahan dan cmuhan.. cacian .. yg dilemparkan kpdku.. mmbuatku trus brsemangat untk mnybarkan dakwah islam..  seorang ulama’ terpengaruh ada mnyebut.. “skiranya kta dilemparkan dgn batu.. kta bls dgn bunga.. “.. kata2 nya terpahat didlm sanubariku.. tidak lengkap hdup tnpa cubaan dariNya..  dgn bantuan dari shabat2 aku ditmpat pngajianku.. aku lbih mmahami ISLAM.. ape itu ISLAM.. apakah yg dituntut oleh ISLAM.. kini aku rasa.. amat tenang.. bhagia..  





Kpd sahabat.. saya sbagai Hamba ALLAH.. ingin brpesan.. jgalah hbungan kamu dgn ALLAH.. jagalah hbungan kamu dgn mnusia.. ingt.. stiap apa yg kta lkukan akan dpertanggungjwbkan disana kelak.. ALLAH akan mlihat pahala atau dosa wlaupun skecil2 zarah.. trakhir.. ilmu yg kta ada.. eloklah kta sebarkan.. slagi ia brmnfaat.. ia tidak salah.. malah ia digalakkan.. wallahua’lam..




Kalau anda rasa post ni menarik ..anda boleh tekan botton share dibawah... :D

TSC2012. Powered by Blogger.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

© Tan Sri Cakedis, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena